Beter werken door slimme communicatie met Q-Improve

Bedrijfsmatige communicatie is iets dat je nooit goed kunt doen is de algemene strekking. Volgens velen communiceren we veel te weinig of niet effectief genoeg, volgens anderen communiceren we weer veel te veel. Feit is dat communicatie een van de belangrijkste zaken binnen een onderneming is om op een juiste manier uit te voeren. Dat betekent dat je niet alleen de juiste dingen op de juiste manier wilt communiceren, maar dat je ook nog het effect van de communicatie meet.

Q-Improve

Logo Q-ImproveRecentelijk ben ik in contact gekomen met Patrick van der Meer van Q-Improve, een organisatie die door middel van technologie wil zorgen voor een betere communicatie binnen bedrijven en tussen medewerkers. De missie van Q-Improve is “Organisaties verder helpen door processen, mensen en informatietechnologie te verbinden. Dat doen wij door online communicatiekracht slim in te zetten voor efficiënte communicatie. Op de juiste plek, op de juiste tijd en tussen de juiste personen.”.
Dit trok natuurlijk mijn aandacht, want technologie en communicatie verbinden om het leven van mensen beter te maken is een mooi streven dat ik van harte onderschrijf. Samen met Patrick zijn we daarna verder in de applicatie gedoken.

Eerste indruk van de App(-licatie)

Automatisch schaalbaarAlle medewerkers van een organisatie (maar ook klanten en leveranciers) kunnen met smartphones gebruik maken van een App, waarbij opvalt dat de App in één oogopslag laat zien wat er op dat moment belangrijk is voor de betreffende medewerker. Hierbij gaat het om de zaken instrueren, trainen, borgen en klankborden. Met deze onderdelen kan een groot deel van de communicatie binnen een bedrijf ondervangen worden, waarbij Patrick meteen aangeeft dat organisaties ook kunnen kiezen voor een subset van de getoonde onderdelen.
De managers van het bedrijf hebben naast de mobiele App de beschikking over een webbased toepassing waar meer functionaliteit geboden wordt, voornamelijk op het gebied van controle en aanpassingen.

Voor een overzicht van de volledige mogelijkheden van de applicatie verwijs ik je graag door naar de website van Q-Improve.

De toegevoegde waarde van Q-Improve

Met Patrick zijn we de gehele functionaliteit van de Q-Improve App en applicatie doorgelopen. Veel van de functionaliteit is gericht op controle en borging. Daarmee weet je als bedrijf zeker dat de boodschap, instructie of training die je uit wilt dragen naar de medewerkers ook werkelijk gelezen en begrepen is. Gezien de steeds grotere verantwoordelijkheid en wettelijke aansprakelijkheid (compliance awareness) van de top van de bedrijven voor alle acties die binnen het bedrijf plaats vinden, is dit een logische voorziening die voorziet in de behoefte van veel (en veelal grotere) bedrijven. De functionaliteit binnen dit deel van de applicatie is typisch ontwikkeld voor het management, waarbij de communicatie top-down plaats vindt.

Bottum-up communicatie

Melding via Q-improve AppVia de klankbord module wordt bottum-up communicatie gepromoot, waarbij medewerkers hun ideeën, gevonden misstanden of andere zaken aanhangig kunnen maken bij het bedrijf. De applicatie dwingt af dat zaken afgehandeld worden en de medewerker die dit gemeld heeft, op de hoogte gehouden wordt van de voortgang. Deze module zou zelfs als een eenvoudige helpdesk module ingezet kunnen worden. Krachtig is dat vanuit de smartphone met een simpele actie een foto of video toegevoegd kan worden aan een bericht, dit is erg handig bij het melden van zaken die niet in orde zijn.

Toekomstige ontwikkelingen

Als Patrick het heeft over de toekomstige ontwikkelingen van Q-Improve, blijkt er een duidelijk raakvlak te bestaan tussen Yookr en Q-Improve. Waar Yookr een platform bouwt voor het Internet der Dingen, zal Q-Improve een dergelijk platform gaan integreren in de applicatie. Daarmee wordt Q-Improve niet enkel een applicatie voor communicatie tussen personen, maar zullen ook sensoren en fysieke bedieningen geïntegreerd worden binnen de applicatie.

Conclusie en aanbeveling

De Q-Improve App(-licatie) is doordacht ontworpen vanuit het oogpunt van de eindgebruiker met een focus op compliance. Zeker voor de interne communicatie binnen middel en grote bedrijven biedt Q-Improve een oplossing om de communicatie beter te stroomlijnen en effectiever uit te voeren.
Het advies aan bedrijven die hun communicatie willen stroomlijnen is om na te gaan welke Q-Improve module op korte termijn de meeste meerwaarde biedt en daarmee te starten. Gedurende het implementatie traject zullen vanzelf vragen komen die de inzet van een of meerdere andere modules rechtvaardigen.

Gezien het feit dat dit nog een jonge en dynamische organisatie is met een duidelijke focus op integratie van nieuwe technieken, valt er nog veel te verwachten. Ik zal Q-Improve dan ook met plezier blijven volgen.

1 gedachte over “Beter werken door slimme communicatie met Q-Improve

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *